Clubdiplomadag

Het deelnemen aan een Clubdiplomadag dient om te meten welk trainingsniveau de combinatie van baas en hond heeft bereikt.

De minimumleeftijd om mee te mogen doen is:

in de C-klasse is 9 maanden;

in de B-klasse is 12 maanden;

in de A-klasse is 18 maanden.

Een diploma wordt afgegeven voor het nivo waarop alle proeven met een voldoende zijn beoordeeld. Dat kan dus afwijken van het nivo waarop is ingeschreven.

C-proeven

Er zijn 5 C-proeven, met de nadruk op appèl:

• aangelijnd en los volgen
  • uitsturen en komen op bevel
  • houden op de aangewezen plaats
  • apport te land
  • apport uit diep water

B-proeven

Er zijn 3 B-proeven, met de nadruk op apporteren:

• verloren apport te land
  • markeer apport te land
  • apport over diep water.

A-proeven

Alleen als alle C- en B-proeven met een voldoende zijn beoordeeld EN het gemiddelde voor de apporteeronderdelen (D t/m H) minimaal een zeven is, mogen de A-proeven worden afgelegd.

Er zijn twee A-proeven, die worden afgelegd met wild:

• dirigeerproef te land
  • apport van verre loper over breed water(sleep)

De laatste proef wordt alleen afgelegd na een voldoende op de vorige/eerste A proef.

De deelnemer is verantwoordelijk voor de inschrijving in de juiste klasse. Indien tijdens of na de wedstrijd blijkt, dat is ingeschreven in een onjuiste klasse volgt diskwalificatie e/o verwijdering uit de uitslag.