Working  Test

Wat is een Workingtest

Working testen zijn apporteerwedstrijden voor Retriever, georganiseerd door (ras)verenigingen voor Retriever.
Bij deze wedstrijdvorm kan zowel met koud wild als met door de organisatie beschikbaar gestelde dummy’s worden gewerkt.
De GRV werkt met dummy's om reden dat koud wild niet altijd diervriendelijk gevonden wordt.

Qua opzet lijken working tests op echte jachtsituaties.
Tijdens een working test moeten er vijf proeven afgelegd worden die niet vooraf bekend zijn bij de deelnemers,
en per proef moeten er net als op een MAP twee apporten worden binnengebracht.
Waar een gemist apport tijdens een MAP betekent dat je geen diploma krijgt,
kan bij een working test ook met een gemist apport nog een certificaat behaald worden,
maar dan moet je voor die proef wel een bepaald aantal punten hebben behaald.

Niveau volledige test

Er kan op vier niveaus worden deelgenomen:

• C-klasse:

voor honden met een C-diploma*;

voor honden met een B-diploma* die de leeftijd van 18 maanden nog niet hebben bereikt en

waarvan de voorjager de hond nog niet wenst in te schrijven in de B-klasse.

• B1-klasse:

voor honden met een B-diploma* die voor het eerst in de B-klasse inschrijven;

voor honden die al eerder in de B1-klasse inschreven en die niet op basis van behaalde resultaten in de B2-klasse behoren in te schrijven.

• B2-klasse:

voor honden die eerder in de B2-klasse inschreven;

voor honden met één of meerdere B-diploma’s die op eerdere Workingtesten in de B1-klasse tweemaal eindigden bij de eerste vijf;

voor honden die opgegaan zijn voor het A-diploma* maar dit niet hebben behaald;

voor honden met één of meerdere A-diploma’s*, die de leeftijd van 24 maanden nog niet bereikt hebben en waarvan de voorjager de hond nog niet wenst in te schrijven in de A-klasse;

voor honden die op een CAC-veldwedstrijd georganiseerd door een Nederlandse Vereniging zijn gekwalificeerd met een kwalificatie ZG, G of CQN maar daarbij niet werden geplaatst bij de eerste drie.

• A-klasse:

voor honden met een A-diploma*;

voor honden die op een CAC-veldwedstrijd georganiseerd door een Nederlandse vereniging bij de eerste drie zijn geëindigd met minimaal de kwalificatie ZG of driemaal een kwalificatie G of eenmaal een kwalificatie U hebben behaald.

meer informatie op de site van Working test voor retrievers

contact met de Jachtgroep GRV Mail dan naar jacht@goldenretrieververeniging.nl