Rasstandaard

Algemeen Beeld

Een evenredig gebouwde, levendige, krachtige hond, met vaste gangen, die praktisch en goed in elkaar zit, met een vriendelijke uitdrukking.

Karaktereigenschappen

Gehoorzaam, intelligent, en met een natuurlijke jachtaanleg.

Aard

Gemoedelijk, vriendelijk en vol zelfvertrouwen.

Hoofd en schedel

Goed in balans en fijn besneden, met een brede, maar niet grove schedel

Het hoofd is goed op de hals geplaatst en de snuit is krachtig, breed en diep. De lengte van de voorsnuit is gelijk aan de afstand tussen de duidelijke stop en de occiput (achterhoofdsknobbel). De neusspiegel is bij voorkeur zwart.

Voorhand

Voorbenen recht en met goed "bone" (stevig botstructuur), schouders moeten goed naar achteren liggen, schouderblad lang met even lange opperarm, waardoor benen goed onder het lichaam staan. Ellebogen moeten goed aansluiten.

Lichaam

Evenredig gebouwd, kort in lendenen, diep in hartstreek. Ribben diep en goed gewelfd. Rechte bovenbelijning.

Achterhand

Lendenen en achterbenen goed gespierd, met goede schenkels en goed gebogen knie. Lage sprongen. Van achteren gezien moeten de benen recht zijn en niet naar binnen of buiten knikken. 'Koehakken' zijn zeer ongewenst.

Vacht

Vlak of golvend met goede bevedering en een dichte, waterbestendige ondervacht.

Kleur

Elke tint van goud- of roomkleur, maar geen rood of mahonie. Enkele witte haren op de borst zijn toegestaan.

Hoogte

Schouderhoogte: reuen, 56-61 cm - teven, 51-56 cm.

Fouten

Iedere afwijking van bovenstaande punten moet als fout worden aangemerkt en beoordeling van de fout moet in verhouding staan tot de maat waarin zich de fout voordoet.

Reuen moeten twee duidelijk normale teelballen hebben die volledig in het scrotum zijn ingedaald.

Ogen

Donkerbruin, goed uit elkaar geplaatst en met donkere oogranden.

Oren

Matig groot en geplaatst op gelijke hoogte met de ogen.

Gebit

Sterke kaken, met een perfect, regelmatig, en volledig schaargebit. D.w.z. de tanden van de bovenkaak vallen net vóór, maar raken aan die van de onderkaak. De tanden staan recht in de kaken.

Hals

Goed van lengte, droog en gespierd.

Voeten

Ronde kattenvoeten.

Staart

Aangezet en gedragen op dezelfde hoogte als de rug. De staart moet net lang genoeg zijn om tot de hak te reiken. Zonder krul aan het eind.

Gangwerk

Krachtig en stuwend. Recht en vlak, zowel voor als achter. Van opzij gezien met het gangwerk een lange, vrije pas vertonen. Steppen met de voorbenen is niet gewenst.

Algemene Rasinfo & Pupinfo

Ellen Zwarteveld    06-44245238 (geen whatsapp)

Eloy v. Markus       06-28398044

rasinfo@goldenretrieververeniging.nl

De Golden Retriever Vereniging is een door de Raad van Beheer erkende rasvereniging in Nederland. Via deze website proberen wij alle liefhebbers van het ras op de hoogte te houden van het laatste nieuws omtrent ons ras en onze club. Bijvoorbeeld m.b.t. gezondheid, showresultaten en informatie over fokkers, pups en kennels.